Vuurtorenloop Vlieland

/, Raceverslag/Vuurtorenloop Vlieland

Afgelopen weekend was ik op Vlieland om zondag de Vuurtorenloop te lopen.
Ik vertrok zaterdag met een vriendin en we bleven tot maandag. We sliepen in hotel Zeezicht en hadden fietsen tot onze beschikking. Helemaal top geregeld!

Dit weekend is het eigenlijk ‘feest’ op het eiland. Er heerst zo’n goede sfeer. Het was genieten vanaf de eerste minuut.
Zaterdagavond was er een avondwandeling waardoor het hele dorp & eromheen mooi verlicht is. Natuurlijk met de vuurtoren als highlight.
Dan word er zondag overdag nog een lange(re) wandeling gehouden en zijn er de hardloopafstanden 5 zeemijl (9,25km) en 10 zeemijl (18,5km).
Je kunt je voorstellen hoeveel bezoekers het eiland heeft met deze evenementen het weekend, het is een drukke gezellige boel.

Mijn vriendin en ik lopen de 5zm, maar twijfelen van te voren nog even of we voor de 10zm zullen gaan. Uiteindelijk beslissen we toch om voor de 5zm te gaan. Het parcours staat namelijk bekend als pittig.
We treffen het ontzettend met het weer, we worden wakker met zon (zaterdag overigens ook hele dag zon gehad). Als er een hagelbui komt, duurt deze hoogstens 3 minuten.

We halen ’s ochtends de startnummers op rond 10u en genieten nog van het eiland op de fiets. Halen onze spulletjes op, drinken nog een goede bak koffie in ons hotel en ik zoek organisator Bas Dijkstra op om hem te bedanken voor mijn deelname (en de bootreis!).
Dan maken wij ons op voor de start om 13u.

Ik sta te popelen in het startvak. Er zijn totaal rond de 600/700 lopers. Meike en ik spreken af dat we rustig gaan lopen en genieten, en bij de start zorg ik ervoor dat we ons wat inhouden, want je start meestal iets te hard, maar als snel vind ik een fijne looppas en die houd ik aan. Ik kijk nog achter mij en Meike volgt mij op de voet.

We lopen van de sporthal over het asfalt richting dorp, veerboot, over de boulevard, langs ons hotel de Dorpsstraat in.
Ik weet dat ik rustig aan moet doen omdat straks het strand komt, de duinen en een hele flinke klim naar de vuurtoren, maar ik loop zo lekker!
Het strand komt, eerst nog een hele klim en dan over het zand naar beneden. Mul zand. Maar niet voor lang en langs het water op het hardere zand is het te doen. Denk dat het 1,5km is dat we over het strand lopen. Ik maak foto’s en filmpjes en ik geniet. Wat een genot en geluk om hier te mogen lopen. Alle hardlopers zullen begrijpen wat een geluksgevoel je dan kan overmannen.
Ik maak mij klaar voor de hoge klim de duinen in, die is wel even pittig, maar alsnog te doen.
De zon prikt in mijn gezicht en ik geniet van het mooie weer. Er staat wel een stevige wind, maar vind ik alleen maar lekker een beetje ploeteren, houd ik van.

13061977_634773023342687_4539234172167574116_n 13061980_634773010009355_808517139819115869_nIMG_1799

Er komt weer een stuk asfalt langs een soort haventje en ik zie verderop dat we weer door de duinen gaan, het is geen zand, maar een schelpenpad.
In de verte zie ik de vuurtoren en besef mij dat we al ruim over de helft zijn. Ik vind het een heerlijke loop en vond het strand en de duinen best meevallen. De goede looppas houd ik er in.
We komen weer bij omgeving dorp aan en dan moet de klim naar de vuurtoren wel komen.
Een hagelbui volgt. Mooie is dat die buien hier niet lang duren, dus we nemen hem maar.
En daar komt de klim naar de vuurtoren; 400meter lang 15% verhoging omhoog. Ik zet hem rustig in, want wil de blessure in mijn kuit niet aanwakkeren, en ga half wandelend & half joggend omhoog. En ja, ik pak veel momentjes om foto’s te schieten 🙂

IMG_4137 IMG_4138
Dan komen we boven bij de vuurtoren aan en heb je prachtig uitzicht over het dorp en zee.
What comes up, must comes down en zo een flinke daling naar beneden (zie ook foto bovenaan).

Het kan niet ver meer zijn naar de finish.
En dan slaan we af, het bos in. WAT IS HET HIER MOOI! Ik kan er niet over uit hoe mooi deze loop is. Zoveel verschillende elementen in 1 run van nog geen uur.
Even kijk ik op mijn horloge en zie dat ik een flinke pas heb. Ik besluit om door te knallen.
Het bos loopt lekker. Ik haal zelfs nog best wat mensen in.
Ik dank mijn beslissing dat ik mijn oude schoenen heb aangetrokken, dit had mij op mijn nieuwe schoenen niet gelukt. Daar heb ik eerder deze week mijn afscheidsrondje op gelopen, dat gaat hem niet meer worden, volgens mij zit er een patroon in met die schoenen en mijn kuitblessure(s).

IMG_4144 IMG_4145

Nog 2km. We komen langs een plas/vijver en geniet van het uitzicht. De manager van het hotel had ons uitgelegd dat dat de ‘schaatsbaan’ is in de winter en ik moet grinniken, kan mij echt niets voorstellen van zo’n ‘eilandleven’ (niet gemeen bedoeld hoor!).
Het bos duurt nog wel wat langer als ik had gedacht, maar dat vind ik niet erg, want het loopt heerlijk.
Ik weet, dat als we het bos uitkomen, we bijna bij de finish komen en ik heb nog heel veel energie over, ik had de 10zm ook aangekund, weet ik nu zeker.
En dan nadert de finish en ik kom eroverheen met een tijd van 53.19. Super tijd!

Haal mijn medaille, een banaantje, wat drinken, praat met wat mensen die ik eerder had gesproken en besluit een stuk terug te lopen en Meike binnen te halen.
Dat duurt niet lang want daar komt ze al aangelopen, super snel ook! ik spring het parcours weer op, Meike trekt een sprint en we vliegen met zijn 2en de finish over. Kus op d’r hoofd, grote glimlach, wat een blijdschap.

Praten nog even met wat andere deelnemers en komen even tot rust in de sporthal. Dan gaan we terug naar het hotel voor een douche.
We voelen ons zo lekker dat we onze fietsen opstappen en het eiland verder verkennen per fiets, worden uiteindelijk nog zo’n 9km.

Al met al moet ik zeggen dat ik het mee vond vallen met het pittige parcours, maar dan komt ook omdat ik hem ‘verstandig’ heb gelopen en mij niet stuk heb gelopen.
Maar toch blijft dan als hardloper toch de vraag, hoe snel ik was geweest als ik wel door had geknald en niet had gefilmd en foto’s gemaakt, maar daar vond ik deze loop echt te mooi en uniek voor!

’s Avonds bekijkt Meike de uitslagen en ik sta 10e van de 55 in mijn categorie (vrouwen 35+), Meike heeft ook een super uitslag van 18e plaats!

Ik kan deze loop echt iedereen aanraden! ♥ Met recht mijn mooiste loop tot nu toe. Vlieland tot volgend jaar!

Mijn vlog van dit geweldige weekend, de race en mijn super tijd met Meike staat inmiddels op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=H3GIniH9rJk! Wat hebben wij genoten.

Debbie

Tips verblijf Vlieland:
Wij verbleven in hotel Zeezicht welke direct aan de boulevard, tegenover de boot en aan de voet van het dorp ligt, hier hebben wij zaterdag ook heerlijk gegeten.
De huurfietsen hadden wij van Jan van Vlieland.
Pannenkoeken eten (hoolhydraten stapelen 😉 ) deden wij bij Lickebaert.
Is hardlopen niets voor jou, dan zijn de wandeltochten ook de moeite waard!

By | 2018-04-03T15:13:06+02:00 april 26th, 2016|Hardlopen, Raceverslag|8 Comments

About the Author:

Debbie, 38 jaar. Onderneemster, office manager (16 u/w) en moeder van de leukste zoon van 11 jaar. Grote passie voor hardlopen, wakeboarden, hiken en reizen. Letterlijk en figuurlijk een actief lezen.