TRAVEL: IJsland

///TRAVEL: IJsland

Na onze trip van 2 weken door Noorwegen vorig jaar, verliefd geworden op de natuur, wist ik het zeker: ik wilde IJsland zien.
Na wat research gedaan te hebben, boekte ik een trip van 4 dagen met verblijfplaats Reykjavik.
Vanuit Reykjavik zouden wij verschillende excursies doen én omdat ik gek op hardlopen in het buitenland ben, boekte ik de trip rond de Halve Marathon van Reykjavik heen.

IJsland is een duur land. En met meerdere vakanties op de agenda dit jaar, was dit voor ons een prima trip.

Ik heb nog nooit zoveel moeite gehad met het inpakken van mijn koffer. Thuis was het 28 graden en mij werd geadviseerd ‘laagjes’ mee te nemen. Het weer kan daar zo om slaan en dan is het fijn om een laagje uit of aan te kunnen trekken. Al met al moest ik kleding inpakken voor zo’n 11 graden en in ieder geval een winddicht en regenbestandig jack. Omdat ik best wat extra’s moest inpakken voor de Halve Marathon, besloot ik mijn gewone (grote) koffer mee te nemen. Alle ruimte die ik over had, vulde ik met eten en drinken. Zo bespaarden wij ook direct kosten uit. Want nogmaals, IJsland is echt een heel duur land. Krentenbollen, ontbijtkoek, pannenkoeken, eierkoeken, chips, tucs, pakjes drinken gingen mee, dat soort dingen. Vooral eten waar ik mij goed bij voelde voor de Halve Marathon te nemen, maar ook voor de uitstapjes onderweg.

IMG_3828 IMG_0085

Woensdag kwamen wij aan. Na een prima vlucht van iets minder dan 3 uur met Icelandair. Wat de vlucht zo fijn maakte, was het persoonlijke entertainment systeem aan boord! Elke stoel heeft een eigen TVtje, gevuld met een hele ruime keuze aan films en CD’s. Paul en ik keken ieder een film en meer dan de helft van de reistijd was al voorbij. Geweldig.
Ingecheckt bij ons appartement, Apartment K, besloten wij een hapje te gaan eten. We hadden zo’n trek! Het was inmiddels 20.30u en nog geen avond gegeten.
Het is overigens 2 uur eerder in IJsland, dus je reist terug de tijd in.

IMG_0104 IMG_0212IMG_0114 IMG_0100

de entree en deel van ons appartementen-complex / Bistro

We kozen er voor om bij een gezellig uitziend tentje bij ons op de hoek van de straat te eten, Bistro. De hamburgers waren heerlijk, het welverdiende biertje ook. Totale kosten € 70,-

Donderdag was het direct tijd voor een hele dag vol excursies. Ik had de Golden Circle Actief geboekt via IJsland Tours. De Golden Circle is een must see wanneer je IJsland bezoekt. Het bevat namelijk de drie bekendste hoogtepunten van IJsland: natuurpark Þingvellir, Gullfoss en Geysir. Zo heb je in een relatief korte tijd een goede indruk van de verschillende natuurverschijnselen van IJsland.
Om een extra touch aan de trip te geven, boekte ik de ‘actieve’ versie van deze trip, inclusief heuse sneeuwscootertocht op een gletsjer. Absoluut niet goedkoop, maar hey, je leeft maar één keer.

We worden opgehaald bij ons appartement, vanwaar we overstappen bij het centrale busstation in een bus met grote wielen. Dat betekend dat we grof terrein gaan berijden. Ik krijg er steeds meer zin in. Toffe aan deze actievere versie van de trip vond ik ook, dat je niet in een mega touringcar vol andere mensen de trip vervolgd, maar met een selectieve(re) groep in een kleiner busje, die zich ook aan de sneeuwscootertocht wilt wagen. Prima!

IMG_0133 IMG_0123 IMG_0144 IMG_0130

De eerste stop is bij natuurpark Thingvellir. Prachtig stukje IJsland. Het is één van de twee plekken op de wereld waar het effect van twee grote, uit elkaar drijvende platen grond zichtbaar is. Niet alleen is het een prachtige plek om rond te wandelen, het heeft ook indrukwekkende historische verhalen. Als je meer wilt weten over deze plek, verwijs ik je door naar deze site. Ik kijk mijn ogen uit! Maar eerlijk is eerlijk (beetje verwend door onze reis door Noorwegen misschien), ik ben meer nieuwsgierig naar de volgende plekken.

geysir IMG_0150 IMG_0156 IMG_0159 IMG_0147 IMG_3951

Zoals Geysir. Dit is toch wel één van de main-reasons waarom ik naar IJsland ben gekomen.
Geysir is een geiser (hier komt het woord geiser ook echt vandaag) met een diameter van 14 meter, gevuld met heet water van wel 23 meter diep. Opgewarmd door magma. Eens in de 8 á 9 minuten spuit de grote geiser. Het IJslandse woord að gjósa betekend dan ook spuiten/(op)borrelen.
Rondom de geiser liggen meerdere heetwaterbronnen welke letterlijk kokend aan het pruttelen zijn. Sommigen hebben een ontzettend mooie blauwe kleur (beelden zie mijn video).
Wat een prachtig verschijnsel is dit! Het lijkt wel alsof we op een andere planeet lopen. Zo onwerkelijk. Bizar.
Om de grote geiser staan allemaal toeristen (waaronder wij) met camera’s om het spuitende fenomeen vast te leggen.
Dit is de eerste plek (naast het warme water in onze douche) waar het naar zwavel ruikt. Ik vind het niet stinken. Het is lekker warm om door de dampen heen te lopen, want het is af en toe koud vandaag in de regen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_3979 IMG_3990 IMG_4001 IMG_4014

Na een tijdje rondgelopen te hebben is het tijd voor hetgeen Paul en ik erg naar uitkijken. De sneeuwscootertocht. Hiervoor reizen we af naar gletsjer Langjökull. De Langjökull is de op een na grootste gletsjer op IJsland, met een oppervlakte van 1021 km². De hoogste top is 1360 meter hoog.
We rijden over grote stukken niet geasfalteerde wegen. Vandaar de grote banden van de bus. De buschauffeur heeft er aardig de gang erin, sommige stukken kijken Paul en ik elkaar aan of het wel helemaal goed gaat, haha. Maar we komen veilig aan bij het huisje waar we ons mogen omkleden en we verder met een soort monstertruck (met nóg grotere wielen) de gletsjer op gaan.
Het lijkt weer alsof we op een compleet andere planeet terecht zijn gekomen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

bizar toch!

Paul rijd eerst een stuk van zo’n 20 minuten. Eerst zien we nog steen hier en daar onder de sneeuw vandaan komen om ons heen, bergen in de verte, maar hoe verder we rijden hoe witter het word. Op een gegeven moment gaan we 2 grote heuvels over en zie je echt alléén nog maar sneeuw om je heen. Deze trip is echt unreal.
De combinatie sneeuw, welke lijkt over te lopen in de wolken met de azuurblauwe lucht erboven maakt het allemaal zo mooi en een soort onwerkelijk. Ik blijf maar om mij heen kijken. Wat ben ik blij dat ik zo iets geweldig moois mee mag maken!
We nemen bovenop de gletsjer een pauze van een kwartier ongeveer om de omgeving goed in ons op te nemen. Foto’s te schieten en het lichaam even te laten rusten. Rijden op zo’n scooter van 300 kilo door de sneeuw is nog best pittig.
Ik schrijf Micha’s naam in de sneeuw, zodat hij er toch een klein beetje bij is geweest.

De terugweg mag ik rijden. Spannend, maar ik breng het er goed vanaf. Kan het prima.
Het is dat ik mijzelf niet kan knijpen tijdens het rijden, maar hemeltje lief, is this really happening?!
Teruggekomen bij het startpunt blijkt de truck er nog niet te staan en onze gids stelt voor nog een rondje te gaan, omdat we ongeveer nog een kwartier moeten wachten. Daar zeggen wij geen nee tegen en we maken nog een rondje!

Ik ben blij dat ik toen ik een vlogcamera kocht, voor de Olympus Tough ben gegaan, deze kan tegen een stootje, is waterdicht en de (zoom)lens zit achter een scherm verwerkt, dus ik houd hem gewoon om mijn pols. Wat zorgt voor de mooiste beelden welke je kunt bekijken in mijn video van deze trip.

IMG_4065 IMG_0168 IMG_0167 IMG_0164

Dankbaar voor deze geweldige ervaring, verlaten wij de gletsjer. Tijd voor het laatste onderdeel van de trip. Eentje waar ik ook erg naar uitkijk: Gullfoss.
In Noorwegen heb ik heel wat watervallen gezien, maar deze spant toch wel de kroon. Wat een prachtig verschijnsel is dit. Zo breed ook! En zo mooi dat het water in meerdere lagen naar beneden een grote kloof in valt (32 meter om precies te zijn).

Vanaf de gletsjer konden wij een rivier zien en dat water komt er hier, 40 kilometer verder, bij de waterval weer uit. Uiteindelijk komt het water bij de Atlantische Oceaan uit.
De Gullfoss heeft als bijnaam ‘gouden waterval’ omdat het water wat zo hard naar beneden valt in de zomer in de nevel een mooie regenboog laat zien.

Ik wandel een tijdje rond. Het begint te regenen en met het nat van de waterval begin ik het een beetje koud te krijgen. Ik zoek Paul op, die op mij zit te wachten in het restaurant vlakbij. We gaan terug op weg naar het hotel, het is een drukke dag geweest zo.
Als we thuis komen zijn we zo moe! Het was een trip van 11 uur in totaal. Wanneer je op de heenweg op weg bent naar alle bezienswaardigheden, word je afgeleid en valt het nog wel mee, maar de terugweg duurt erg lang.
’s Avonds gaan wij weer op tijd naar bed.

Helaas hebben we een erg slechte nacht. Ons appartement ligt naast een kroegje (dachten we), maar dit onschuldige kroegje, veranderd in een heuse club ’s avonds, met binnenplaats, welke dus aan ons appartement grenst.

IMG_0191 IMG_0200

IMG_0206 IMG_0209

Brak worden wij de volgende dag wakker. Overdag hebben wij niet zoveel op de planning staan. Alleen een beetje Reykjavik zelf doorwandelen, het kerkje bezoeken en mijn startnummer vast ophalen bij de sporthal.
Op weg naar het appartement is het weer ineens omgeslagen en erg koud. Wind en regen. Paul en ik voelen ons niet helemaal fit worden.
Ik doe ’s middags een heerlijk dutje, omdat ik nog zo moe ben en ik wil opknappen voor de halve marathon ’s avonds.

IMG_4103 IMG_4116

Ik eet graag pasta voor ik een race heb en daarom eten we ’s avonds bij een heel fijn Italiaans restaurant. Het word gerund door een echte Italiaan. Hoe die dan in IJsland verzeild raakt denk ik dan. “Goh laat ik in IJsland een restaurant gaan openen”. Ik kan er niet helemaal bij.
Ik word steeds rilleriger en als ik naar buiten kijk (de regen en wind zie), krijg ik steeds minder zin in de race.
Paul voelt zich ook niet lekker. Even stel ik voor of het niet beter is om de 10 kilometer te gaan rennen in plaats van de 21.1 kilometer, maar we vinden allebei dat ik gekomen ben voor de halve en dat het dan wel het mooiste is om ook daadwerkelijk de halve te lopen.
Ik loop hem. En hoe! Ik loop een PR van 2,5 minuut van mijn oude HM tijd af. En dat met hoe ik mij voel en meerdere klims van meer dan 80 meter!
Mega trots, maar helemaal stuk kom ik over de finish. Een volledig raceverslag komt dit weekend online. We pakken een taxi terug naar het appartement, het kan ons even niet schelen wat het kost, we willen zo snel mogelijk thuis zijn. Ik pak een douche en ik voel mij steeds rilleriger worden.
Helaas is deze nacht nog het ergst van allemaal (wel hadden we gelukkig oordopjes gekocht ’s middags en dat hielp íets) dus we worden ontzettend brak wakker weer. Ik heb er als souveniertje van de race ook nog zere benen en kont bij.

IMG_4158 IMG_4159 BlueLagoon2 BlueLagoon IMG_4138 IMG_4179

Het brakke gevoel word iets verzacht omdat we weten dat we lekker kunnen uitrusten in de Blue Lagoon vandaag en daarna naar huis gaan! We hebben een transfer naar het vliegveld geregeld, met als tussenstop de Blue Lagoon.
We zwemmen daar heerlijk rond, brakken wat uit, ik drink eindelijk (!) een welverdiend biertje. En dan is het alweer tijd om naar huis te gaan.

Wat een geweldige trip was dit. We hebben het maximale uit deze reis gehaald. Ik kan iedereen een trip naar IJsland aanraden.

Waar mijn volgende trip heengaat? Ik weet het al!

By | 2020-11-06T15:24:37+01:00 juni 28th, 2017|ijsland, Travel|2 Comments

About the Author:

Debbie, 40 jaar. Onderneemster, office manager (16 u/w) en moeder van Micha, de leukste zoon van 13 jaar. Grote passie voor hardlopen, hiken, wakeboarden en reizen. Letterlijk en figuurlijk een actief leven.