TRAVEL: Vijf-daagse trip Valencia

//TRAVEL: Vijf-daagse trip Valencia

Halverwege november was ik in Valencia. Een vijfdaagse trip met hardloopvrienden waar de 10 kilometer hardlooprace op zondag centraal stond. Maar uiteraard ging ik ook voor de cultuur en de zon.
Mijn ouders komen hier al een aantal jaar, in dezelfde periode ook toevallig, dus ik had er goede verhalen over gehoord.

Het is even geleden, maar een verslagje ben ik nog verschuldigd.

Valencia is erg goedkoop vond ik (of kwam dat door mijn ‘dure’ reizen datzelfde jaar naar Zwitserland en IJsland, wat een contrast!) en er is heel veel te doen!
Ondanks dat het november was, was het aangenaam weer, rond de 20 graden.
Valencia heeft een mix van alles wat mij trekt aan een stad, cultuur (oude binnenstad waar je heerlijk kunt ronddwalen), lekker eten, strand, palmbomen!, winkels en vriendelijke mensen.

Ik neem je mee in mijn trip van dag tot dag en noem wat tips voor bezienswaardigheden.

5 Daagse Trip Valencia

DAG 1 – donderdag 16 november 2017

Donderdags vloog ik om 6.45u, ik sprak op Schiphol af met de rest van #teamamsterdam Gaby, Petra en Ron.
Wij vlogen met Transavia en mijn retourticket kostte mij € 286,-.

Aangekomen op vliegveld Valencia stonden mij 2 verrassingen te wachten, 1 leuke en 1 minder leuke.
Ik start met de minder leuke: ik pinde €70 wat niet uit de automaat kwam. Natuurlijk nergens assistentie te vinden op het vliegveld, dus ik besloot mijn bank in Nederland te bellen. Die stelden mij gerust: het was niet afgeschreven en mocht het nog afgeschreven worden, dan zullen zij het vergoeden: “geniet van uw reis” werd er gezegd.
Bedankt Rabobank Rijn en Veenstromen Woerden!
De leuke verrassing?! Mijn ouders die ook naar het vliegveld kwamen! Die zaten ongeveer al een week in Valencia in verband met de MotoGP races en zouden diezelfde dag naar Nederland vertrekken. Diezelfde dag zou blijken dat dit door een domme fout niet door ging en ik ze tot zondagochtend bij mij had!

Nadat #teameindhoven was geland, namen we een taxi naar onze appartementen.

Wij verbleven in “Studios Las Arenas” welke wij boekten via booking.com voor € 135,- p.p. (voor 4 nachten).
Prachtig appartement met 2 slaapkamers en terras.
Ik sliep boven op een soort vide met eigen badkamertje en wc.

Omdat het de rest van de dagen waarschijnlijk niet meer zou gaan lukken, besluiten we die namiddag met zijn vijven naar Oceanogràfic te gaan.

Oceanogràfic

Het grootste aquarium van Europa met wel 40.000 dieren.
Eén grote dierentuin met 500 diersoorten uit de oceaan, denk aan pinquins, haaien, schildpadden, de prachtigste vissen en een heuse dolfijnenshow!
De entree is best prijzig € 29,10, maar ik vond het een bezoekje zeker waard.

’s Avonds gaat de rest uit eten, maar ik besluit mij even lekker terug te trekken op mijn kamer.

Dag 2 – Exploring – vrijdag 17 november

Ik start de dag met een vers kopje koffie in een koffietentje bij ons om de hoek. € 1,50 moest ik betalen, wat een verschil met Zwitserland € 4,- !!

Dan is het tijd om met zijn allen onze startnummers op te halen.
We lopen wat door de expo en bewonderen de architectuur van de gebouwen hier, de races van zondag starten en finishen zondag op het terrein van de Stad van Kunst en Wetenschap.
Mooi decor voor foto’s, dus we gaan ook ongestoord wat uurtjes los. Ron (#ronniespiegelreflex) heeft zijn goede camera mee en hij, Gaby en ik doen een kleine fotoshoot.

Wanneer we terug gaan naar ons appartement besluit ik mijn ouders op te zoeken, we blijken maar 600 meter bij elkaar vandaan te zitten.
Ik moet letterlijk mijn straat uitlopen, rechts af slaan, de weg uitlopen en dan zouden ze mij op staan wachten. Ik zie ze al gauw in de verte staan, zo grappig.

De verdere middag breng ik gezellig met ze door op terrasjes aan het strand. Ik trakteer ze op eten en eet mijn eerste paella ever.
Daarna willen mijn ouders mij hun favoriete koffietentje laten zien en nemen we daar koffie (€ 1,- en dat voor de beste koffie ever) en taart.

Wanneer de rest van mijn maatjes uit eten gaan, heb ik echter geen trek meer omdat ik zo vol zit van de paella en taart en besluit lekker te chillen in het huisje.

Voordat ik een douche pak kan ik het niet laten om toch een klein rondje te gaan rennen.
Omdat het al donker is, besluit ik om drukke en goed belichte straatjes te pakken en langs de boulevard te rennen.
Ik neem de heerlijke avondbries en geur in mij op en geniet van het feit dat ik door Spanje loop, langs de zee en palmbomen. Zo’n reisje had ik nog niet gehad dit jaar.

Mijn stappen deze dag? 30.307!

Ciudad de las Artes y Ciencias

Zelf heb ik niet zoveel met moderne gebouwen en moderne kunst, maar als je ergens niet omheen kunt is het wel de Stad van Kunst en Wetenschap.
Als je Valencia aan komt vliegen, zie je het al duidelijk vanuit het vliegtuig, duidelijk één van de kenmerken van Valencia.
Vooral de zon, tuinen met palmbomen en het blauwe water eromheen maken het een prachtig gewaarwording.

Dag 3 – zaterdag 18 november – Bike Riding

De rest van mijn maatjes rennen mee met de ‘breakfast run’ om 9.00 uur welke georganiseerd word door Maraton Valencia. Ik pas, ik zet al genoeg stappen op een dag en ik besluit mijn tijd ‘nuttiger’ te besteden. Ik besluit een fiets te huren en naar de oude stad te fietsen.

De shop is 5 blokken lopen, het huren is zo geregeld en wanneer ik de straat uitrijd, benieuwd naar wat ik allemaal voor moois tegen ga komen vandaag, rijd ik direct een pleintje op met een prachtige fontein.
Ik stop direct om wat foto’s te maken. Ik app een foto van de fontein naar mijn ouders, draai mij om naar mijn fiets en op 5 meter afstand komen mijn ouders aan gelopen. We kijken elkaar schaapachtig aan en schieten in de lach.
Zij hadden op een bankje gezeten op 10 meter afstand van de fontein, mijn foto geopend, en niet doorgehad dat het achter hun was. Geweldig moment.

Ik klets even met ze en fiets door. In dezelfde straat is een groot winkelcentrum waar ik wat wil shoppen. Ik koop een leuk tuniekje en fiets richting oude stad. Ik volg het Turia Park.

Turia Park

Dit is zeker weten één van de grootste highlights van Valencia.

Het is een groene strook van 9 kilometer. Van oorsprong was het een rivier, de Turia, welke de Spanjaarden na een ernstige overstroming in 1957 hebben drooggelegd.
Dat het een rivier is geweest herken je aan alle de bruggen waar je onderdoor gaat. Heel apart. Het is een prachtig park met veel groen, fonteinen, grasvelden en speeltuinen.
Onderweg tref je veel hardlopers, wandelaars en fietsers. Skateboarders, lokals die potjes voetballen en picknickende mensen. Veel eettentjes zijn er in het park niet.

Ik heb een zelf ook een broodje, drinken en wat fruit bij mij en neem plaats op een bankje op een immens mooie plek.
Ik neem de omgeving en het brandende zonnetje goed in mij op en ik krijg spontaan tranen in mijn ogen van geluk.
Ik geniet van alle mensen om mij heen die net zo’n geluk als ik uitstralen en blijf zo lang mogelijk zitten.

Tot ik besluit dat het genoeg is geweest en ik rijd op mijn fiets richting oude stad.

Het is even zoeken tot ik bij de kern van de stad kom, veel grote  straten met auto’s moet ik door maar de straatjes worden kleiner en de stenen worden groter en lomper. Een goed teken, ik ben op de juiste weg.
Ik rijd rustig op mijn fietsje rond en schiet hier en daar wat foto’s.
Het winkelen bewaar ik nog even tot maandag, tot de laatste dag.
Ik vertrek richting strand, heb een gezellige middag met mijn maatjes op het strand en spreek nog even met mijn ouders af voor een drankje.
’s Avonds hebben we pasta-party bij het mannen-appartement.
We gaan op tijd naar bed, want we moeten er om 6u alweer uit.

Dag 4 – zondag 19 november – RACE DAY

Om 6 uur ging mijn wekker, maar heb geen moeite met opstaan. Ik heb erg veel zin in vandaag. Vandaag loop ik de 10 kilometer van de Marathon van Valencia. Zo rond 7.15 uur zitten we allemaal op de fiets naar de stad. Het is nog donker zelfs. Mega enthousiast gieren we door de stad richting start.
Na wat groepsfoto’s en een tigtal dixibezoeken, zoek ik mijn startvak op.

Het is een fijne race en loop een PR! Een compleet raceverslag vind je hier.
Ik schiet wat foto’s bij de prachtige kenmerkende gebouwen rondom de finish en ga naar het appartement. Ik heb zin in een douche, biertje en uitchillen op het strand.
Mijn ouders zijn vanmorgen naar huis gegaan, dus die kan ik niet meer opzoeken.
De rest komt later ook het strand op en we genieten van een heerlijk gezellige middag in het zonnetje.

’s Avonds gaan we uit eten in de oude stad met zijn allen & terwijl ik even binnen ben in ons appartement om wat te pakken, word mijn fiets gestolen. Ik ben nog geen half uur binnen geweest. Het blijkt nogal geregeld voor te komen in deze stad, wees gewaarschuwd!

Marathon van Valencia

Ik rende er de 10 kilometer, maar er is ook een Marathon-afstand.
Prachtige Marathon door het mooie Valencia, maar wat deze Marathon zo speciaal maakt is de (start en de) finish welke midden in de stad van kunst en wetenschap, op het water.
Het is een zeer goed verzorgd event met bezoekers over heel de wereld. Je krijgt bij je inschrijving standaard een goed gevulde goody/verzorgingstas met T-shirt.
En vergeet de mooie medaille en de blijvende herinnering niet.

Dag 5 – maandag 20 november – time to leave

Gelukkig ben ik goed verzekerd en nadat de schrik een beetje is weggetrokken, lever ik de sleutel in bij de shop & betaal ik de boete voor diefstal. Grote kans dat ze zelf in het complot zaten, hoor ik van verschillende kanten. Rare nasmaak heb ik er aan overgehouden.

Maar goed, ik probeer van de laatste dag nog te genieten en ga nog is naar de oude stad. Loop wat rond, geniet van de cultuur en oude gebouwen en snuf wat rond in souvenirswinkeltjes.
Ik bekijk de prachtige Kathedraal en loop de Mercado Central binnen.

Catedral de Santa María de Valencia

Deze prachtige kathedraal staat bekend om de bewaarplaats van de heilige graal.
Het is gebouwd tussen tussen 1262 en 1356 en helemaal toegewijd aan de heilige maagd Maria. Zeker een bezoekje waard!

Mercado Central

Een van de grootste overdekte markten van Europa.
Hier kun je van 300 kleine handelaren fruit, groente en vlees kopen en denk aan de lokale specialiteiten als sinaasappels, olijven en gamba’s. Heerlijk om alleen even doorheen te lopen.

Daarna besluit ik nog één keer bij het strand te gaan kijken, want hey, zoveel strand heb ik niet gezien dit jaar en ontspan daar nog wat uurtjes. Ik eet in mijn ouders’ favoriete tentje, eet mijn moeder haar lievelingssalade en drink in hun favoriete koffietentje nog een koffie.
Ik krijg een beetje heimwee naar ze. Ik begin mijn mannen ook te missen.

En dan is het tijd dat de taxi voorrijd. Op naar het vliegveld. Het is mooi geweest zo!

Op het vliegveld komen we ontzettend veel Insta-vriendjes tegen. Wat een gezelligheid.
Ik koop een fles Moët voor Paul in de Tax-Free-shop voor het taxiën naar Schiphol en we vliegen naar huis, back to my family.

Mooi avontuur weer! Op naar de volgende.

By | 2018-02-22T17:23:14+00:00 februari 22nd, 2018|Travel|14 Comments

About the Author:

Debbie, 38 jaar. Onderneemster, office manager (16 u/w) en moeder van de leukste zoon van 11 jaar. Grote passie voor hardlopen, wakeboarden en reizen. Letterlijk en figuurlijk een actief lezen.