TRAVEL: Trip to Swiss

//TRAVEL: Trip to Swiss

Drie weken geleden deed ik mee aan de estafette Jungfrau Marathon.

De start en expo van dit evenement zijn gevestigd in Interlaken, dus boekte ik daar een appartement voor mij en mijn teamgenoten.
Teammaatje Celeste en ik vlogen voor € 78,- retour per persoon. Vliegtijd bedraagt naar Zürich 1,5 uur. Daarna volgde een treinreis van 2 uurtjes, voor nog is € 80,- per persoon (wij kregen deze treinkaarten gratis omdat wij meededen aan de race).
In onze ogen, veel aantrekkelijker dan 9 uur met de auto (enkele reis).
Omdat wij op Zürich vlogen (je kunt ook op Basel vliegen, maakt qua reistijden en kosten niet veel uit) vonden Celeste en ik het een leuk idee om er gelijk een nachtje in Zürich aan vast te plakken.
Dus boekte ik voor een extra nachtje het City Backpacker hotel midden in het centrum van Zürich. Kostte ons zo’n € 57,- per persoon extra.

TRIP

Vrijdagmorgen vlogen wij om 07.50 uur naar Zürich. We hadden blijkbaar wind mee, want de vliegtijd was 20 minuten korter en daardoor maar een uur vliegen!
Treinkaarten hadden we thuis al geprint, dus we konden direct vanaf het treinstation op het vliegveld de trein naar Interlaken pakken.
De reis vloog voorbij, Celeste en ik bleken perfecte reisgenootjes, die kleppies van ons stonden vanaf het moment van opstaan al niet stil.

Vooral het laatste stuk in de trein was prachtig, langs het meer van Brienz. We keken onze ogen uit.

Interlaken2

Eenmaal aangekomen in Interlaken, werden wij direct overvallen door het prachtige gebergte om ons heen en de waanzinnige kleur van rivier de Aare.
Het was prachtig weer vandaag (rest van het weekend zou niet zo best worden), dus we besloten direct een klein rondje door het dorp te lopen en te lunchen.

Interlaken1

We wisten van tevoren dat Zwitserland een duur land is, dus we wisten niet precies wat ons te wachten stond qua lunchprijzen etcetera.
We kozen hotel Krebs uit welke een fijn terras in de zon had en waar er ruime keuze op de kaart was tegen prijzen die wel oké waren.
€8,- betaalden we voor deze overheerlijke en gigantische broden. Ik had een brood Capressa en Celeste koos voor zalm.
We hadden een perfect plekje met uitzicht op de bergen en in de zon.

Interlaken3

Na ons buikje volgegeten te hebben, besloten we bij het appartement in te checken en een powernap te doen.

Interlaken4

links ons huis en rechts ons uitzicht vanaf het balkon

Prachtig huis, de gehele eerste verdieping was voor ons. Drie ruime slaapkamers, nette keuken, woonkamer, douche en een vriendelijke eigenaar. Hier gingen wij ons de komende dagen wel vermaken.

Interlaken5

We besloten naar de start en expo van de Jungfrau Marathon te gaan en onze ASICS Frontrunner-teammaatjes uit Zwitserland te ontmoeten.
We wandelden nog wat door Interlaken zelf en ontspanden wat op een groot grasveld waar ons de skydivers ons om de oren vlogen. Geweldig uitzicht.
’s Avonds aten wij samen met de andere frontrunners en bekende atleten uit Zwitserland bij Restaurante Mercato. Ik kan inmiddels met ervaring zeggen: een pizza de avond voor een race, is een goed idee!

JungfrauMarathon

We gaan op tijd onze bedjes in, want zaterdag lopen wij de geweldig mooie, maar zware Jungfrau Marathon, een (foto) raceverslag vind je hier. Ik loop 10,5 kilometer van het plaatsje Lauterbrunnen naar Wengen.
Het is een lange en koude dag. Wanneer we terugkomen van de race, duik ik vrijwel direct mijn mandje in. Mijn teamgenootjes gaan uit eten bij Mercato, ik haal wat eten voor mijzelf bij de plaatselijke supermarkt en trek mij even terug op mijn kamer. Ik wil even mijn batterijtje opladen voor de volgende dagen.

Oude stad2

Zondag checken we uit bij het appartement en voordat we naar het treinstation lopen, nemen we een kijkje bij “de oude stad” van Interlaken.
We hadden bordjes zien staan welke we volgen. We komen op één van de meest mooie plekje waar ik ooit geweest ben. Die kleur weer van de rivier! De bergen!
We halen een kopje koffie en nemen plaats aan de rivier. We nemen de omgeving goed in ons op.

Bern

Daarna vertrekken we met de trein richting Zürich. Tijdens het eten bij het Italiaanse restaurant vertelde iemand dat Bern (de ‘hoofdstad’ van Zwitserland) eigenlijk veel mooier nog is dan Zürich.
Toevallig hebben we een overstap in Bern en blijkt het treinstation midden in het centrum van Bern te zitten. Avonturistisch en benieuwd als Celeste en ik zijn, zijn we het centrum ingegaan om rond te kijken. We besloten te lunchen bij Subway, altijd goed. Helaas was veel dicht hier op zondag.

Zurich

Aangekomen in Zürich worden we overvallen door het mooie weer. Wat nou slecht weer? We trekken onze truien uit en gaan op zoek naar ons hotel. Bij het invoeren in onze navigatie blijkt dit maar 600 meter lopen te zijn. Alles verloopt zo voorspoedig al onze hele trip! Vrolijk lopen we richting ons hotel.
Wanneer we een brug over lopen worden we verrast door de prachtige rivier Limmat. Ik ben sowieso een cultuursnuivende-stedentrip-fanaat en kijk vrolijk en leergierig de rondte in naar alle ‘oude gebouwen’.
We besluiten een hapje te eten en lopen de Niederhofstrasse in, waar veel restaurants op een rij zitten. We nemen plaatst bij Italiaan Vallocaia op het Hirschenplatz. We namen allebei Bruschetta en deze was overheerlijk!

Daarna lopen we naar ons hotel om onze bagage te droppen en weer verder van Zürich te genieten.

Wat een kadootje deze extra stop in deze stad! Ik ben al in heel veel wereldsteden geweest, maar ik had mij van te voren niet bedacht hoe mooi Zürich is!

De mooie gebouwen, de grote klokken en de winkels.
Wat mij ook opvalt zijn de ontzettend mooie (dure) auto’s die er rijden. Celeste heeft er niet zoveel mee, maar ik kijk mijn ogen uit. Echt 6 van de 10 auto’s hier is ‘dik’.

Wanneer we de straat uitlopen zie we waar de rivier vandaan komt een heel groot meer (Zürich See). Ook dit was voor mij een verrassing. Zoals je wel zult merken had ik mij totaal niet verdiept in de stad van te voren. Normaal doe ik dat wel wat meer.
Prachtig groot water met uitzicht op nog meer bergen.

Avond

’s Avonds eten we bij 01 Bar, een heerlijk restaurant en lopen we nog wat door de stad in het donker. Geweldig mooi met alle lampjes.

De volgende morgen ben ik na een slechte nacht slapen vroeg wakker. Ik ga er alleen op uit om koffie te zoeken en zo zit ik om 6.20u bij de Starbucks.
Wanneer Celeste wakker is, gaan we er uit voor een 5 kilometer run en halen wij ontbijt bij de supermarkt.

Zurichlaatsedag

Vandaag vliegen we om 15.35u terug naar Amsterdam, dus willen nog zoveel mogelijk uit de dag en stad halen.
We droppen mijn koffer op het station bij de bagagekluisjes en lopen wat aan de andere kant van de stad (ander kant van de rivier).
We komen uit in een lange winkelstraat en de mooiste pleinen. We bezichtigen een kerk en drinken koffie in een schattig koffietentje in een steegje.
We hebben nog een geweldige laatste dag voordat we naar huis vertrekken.

ZurichPlaatjes

Zwitserland heeft mij aangenaam verrast! Ik kom van de zomer terug!

By | 2017-12-20T23:31:23+01:00 september 28th, 2017|Travel|20 Comments

About the Author:

Debbie, 38 jaar. Onderneemster, office manager (16 u/w) en moeder van de leukste zoon van 11 jaar. Grote passie voor hardlopen, wakeboarden, hiken en reizen. Letterlijk en figuurlijk een actief lezen.

20 Reacties

1. Wanda 29 september 2017 at 20:47 - Reply

Leuk om die bekende plekjes van Interlaken weer terug te zien! Ik ben 1x in die omgeving geweest, echt prachtig. Heel anders dan Oostenrijk, vooral een stuk ruiger en duurder haha… Petje af trouwens dat je daar hebt hardgelopen!

• Debbie ~ Fit, Fun & Run 9 oktober 2017 at 20:02 - Reply

Zeer aangenaam verrast door de schoonheid van Zwitserland. Duur is het helaas zeker. Maar ach, hoe ‘goedkoop’ is Nederland? 😉

2. Yannick - Soms Ook Heimwee 26 oktober 2017 at 13:02 - Reply

Hoe lang zou je aanraden om naar Interlaken te gaan? Stond nooit echt hoog op mn lijst maar misschien nu toch wat twijfel.

• Debbie ~ Fit, Fun & Run 26 oktober 2017 at 14:17 - Reply

Wat leuk om te horen dat ik je enthousiast heb gemaakt. Ik ga zelf van de zomer ook nog reizen door Swiss. Vind zelf altijd leuk om niet al te lang op 1 plek te blijven. Ligt er aan wat je wilt gaan doen, 2 nachtjes is leuk, maar wil je het water op of de bergen in, dan kun je beter 3 en/of 4 nachtjes blijven.
      Je kunt ook zoals ik heb gedaan nog naar Bern en Zürich! Laat mij weten als je een keuze hebt gemaakt, vind ik leuk!

3. Britte 26 oktober 2017 at 15:36 - Reply

Wat een mooie steden heeft Zwitserland toch! Tof ook dat je hebt meegedaan aan de Jungfrau Marathon. Lijkt me een gave ervaring 🙂

4. ivonne 26 oktober 2017 at 17:02 - Reply

Ik heb al diverse keren mensen enthousiast gehoord over Interlaken. Leuk die steden die aan een meer liggen en ook bergen in de buurt hebben. Wij genoten deze zomer van het noorden van het Gardameer, ook zo prachtig. Leuk om zo een loop te kunnen combineren met sightseeing, 2 vliegen in één klap!

5. Frédéric 26 oktober 2017 at 18:29 - Reply

Buiten Genève is Zwitserland mij nog volledig onbekend. Leuk dus om er over te lezen hier. Heb je ook ervaring met leuke activiteiten buiten de steden? Het lijkt mij daar nog wel een plaats met mogelijkheden tot avontuur!

• Debbie ~ Fit, Fun & Run 26 oktober 2017 at 19:59 - Reply

welke activiteiten denk je aan? er is genoeg te doen inderdaad! hoe vond je geneven? wil daar van de zomer een stop doen van een nacht.

6. Marie-Lise (Reislustig.be) 26 oktober 2017 at 18:40 - Reply

Leuke blogpost over een land en streek dat ik eigenlijk helemaal niet ken :-). De foto’s en je beschrijving geven in ieder geval veel zin om toch eens te gaan verkennen 🙂

7. Maaike 28 oktober 2017 at 11:28 - Reply

Supermooie plek om te gaan hardlopen! En Zwitserland is echt prachtig, moet ik echt een keer naartoe.

8. Amelie 28 oktober 2017 at 17:06 - Reply

Wat een prachtige plek en wat een mooie foto’s. Ik vind het gek dat een treinticket in Zwitserland zoveel kost. 80 euro is echt veel voor 2 uren reizen! Ik kan wel geloven dat het zeker en vast prachtig is om in een trein door Zwitserland te rijden. Ik snap je voorkeur voor vliegtuig- en treinverkeer i.p.v. met de auto te rijden. Je ziet alles op een andere manier!

• Debbie ~ Fit, Fun & Run 28 oktober 2017 at 18:40 - Reply

retourtje he. dus 4 uur reizen 😉 en doe dat is in Nederland 😉 Zwitserland is duur. Ierland zat ik pas nog een uur in de trein voor € 5,- mooi he.

9. Janet 29 oktober 2017 at 19:52 - Reply

Lopen in die omgeving lijkt me geen straf hoor. Knap gedaan en wat een prachtige foto’s zeg! Heel mooi daar. Ik ben er nog nooit geweest maar moet ik toch snel eens doen!

10. Corine 29 oktober 2017 at 20:46 - Reply

Wow en dat allemaal in een paar dagen?! Je blog ontploft bijnna van enthousiasme, zo leuk! Ik vind Zwitserland ook waanzinnig. Rij er altijd doorheen op weg naar Italië en vroeger ook voor mijn werk in de scheepvaart, dan voelt Zwitserland altijd als een rustpunt. Genieten van de enorme bergen en blauwe meren. Geweldig!

• Debbie ~ Fit, Fun & Run 30 oktober 2017 at 08:08 - Reply

Ja, het was wel een beetje veel. Was aardig moe de rest van de week haha, maar ja! heb wel heel veel mooie dingen gezien en leuke dingen gedaan! prachtig die blauwe kleur van het water inderdaad!!