TRAVEL: Madrid

//TRAVEL: Madrid

Als je mij ergens blij mee maakt, dan zijn het tripjes naar Europese steden. En dan het liefste steden waar ik nog niet eerder geweest ben. Nu heb ik al een flinke lijst opgebouwd, maar er blijven altijd plekken over die ik nog wil bezoeken. Mijn bucketlist is láng.
Zo was ik vorige maand 3 dagen in Madrid. Samen met mijn zoon van 10! Bijzondere trip.

Al had ik nog niet zoveel mensen gehoord over Madrid, bleef het bij mij kriebelen om er is heen te gaan. En ik ben blij dat ik het gedaan heb.
Op Instagram plaatste ik een post waarin ik vroeg naar tips en ik kreeg allemaal positieve reacties.
Nog nieuwsgieriger dan dat ik al was, begon mijn online zoektocht naar de perfecte accommodatie en vliegtickets.

Na niet heel lang zoeken was ik erover uit. Vliegen zal sowieso met KLM gebeuren (omdat simpel weg daar mijn voorkeur naar uit gaat) en ik kreeg het voor elkaar tickets te reserveren voor op een vrijdagmorgen 7.00 uur heen en zondagavond 20.30 uur terug. Zo hadden we drie volle dagen om van de stad te genieten. Voldoende leek mij, zeker met Micha.

Onze accommodatie werd Hostal Luis XV. Deze boekte ik via Expedia. Het is een *** Hostal met zeer positieve recensies. Laatst plaatste ik een artikel over de weinige verschillen tussen hotels een hostels tegenwoordig.

De vlucht verliep voorspoedig en de transfer naar het centrum was ook zo gevonden. Een enkeltje naar het centrum met de Aeropuerto Express kost € 5,- per persoon en met 20 minuten sta je midden in het centrum van Madrid.

Het viel ons direct al op dat wij vlakbij El Retiro Park uitstapten. En aangezien we toch nog niet de hotelkamer op konden, besloten we het park maar direct in te gaan. Prachtig dit park!

WINKELS

Bij aankomst bleek de kamer prima en de ligging kon gewoonweg niet beter. 10 meter afstand van Gran Via (grote winkelstraat) en op loopafstand van vrijwel alle bezienswaardigheden.

Gran Via kent alle grote modeketens, denk aan H&M en Primark. En dan gewoon méga. Wie in Madrid komt om te shoppen kan zijn/haar hart ophalen.
Wat ik zelf leuker vind zijn de kleinere boetiekjes die de zijstraten van Gran Via telt.

’s Avonds wil ik echte tapas eten en zo belanden we bij Indalo Tapas.
Bij elk drankje wat je besteld krijg je een tapas gerechtje geserveerd. Echt Spaans.
Daarnaast zat een ijswinkel en trakteerden we onszelf maar op een ijsje.

We duiken vroeg ons mandje in, was een lange dag zo en morgen willen we veel gaan bekijken.
We genoten van ons mooie uitzicht vanaf de kamer.

CHURRO’S

Wie in Madrid is, moet een bezoekje brengen aan Chocolateria San Ginés. Deze staat namelijk bekend om de beste churro’s ever. We ontbijten er. Het is er redelijk druk, maar we hebben best snel een tafeltje. Er hangen foto’s aan de wand van beroemdheden die hier eerder geweest zijn, zoals Tina Turner en Naomi Campbell.

MADRID BY BIKE

Een perfecte manier om Madrid te bezichtigen is per fiets. Ook al liggen de meeste bezienswaardigheden op loopafstand van ons hotel, ze allemaal te voet te doen, word wat veel.

De highlights van de stad welke wij bezochten:

Puerta del Sol, Centraal plein
Eén van de bekendste pleinen van Madrid. Genoemd naar de poort (puerta) welke er in de Middeleeuwen stond met een zon (sol) er op. Gezellig autovrij plein, waar het altijd druk is. Winkels en restaurants rondom.

Plaza Mayor
Een prachtig en groot plein. Welke dienst deed als plein voor publieke ceremonies, als theatervoorstellingen, stierengevechten maar ook executies. Tegenwoordig is het meer een gezellig plein vol toeristen, restaurants en straatartiesten.

Mercado San Miquel
Een overdekte markt met fruit, groente, vlees en vis. Je kunt er je dagelijkste boodschappen doen (lokalen) maar ook proeven van alles en culinaire souvenirs. Wij kochten als lunch wat appels en broodjes zalm. Heerlijk!

Palacio Real, Koninklijk Paleis
Even twijfelden we of we naar binnen gingen. Er stond een mega lange rij. We zijn even buiten gaan zitten op het plein en zagen de rij ineens een stuk korter worden. We zijn snel in de rij gaan staan en we zijn blij dat we naar binnen zijn gegaan. Wat een ontzettend mooi paleis, van binnen en buiten!
Er staan duidelijk (Spaanse en Engelse) bordjes in elke kamers, zodat je begrijpt wie er woonde en wat er zich afspeelde vroeger. Erg indrukwekkend, Micha keek ook zijn ogen uit. Ik geloof dat we € 15,- entree betaald hebben voor ons tweetjes.

Parque de l’Oeste
Prachtig groen park, wat een mooie plek is om even bij te komen en te genieten van het prachtige uitzicht over Madrid. In dit park staat een heus Egyptische tempel.

Templo de depod, een Egyptische tempel in Madrid
Deze tempel was in 1972 een geschenk van de Egyptische regering.

Na een paar uur op de fiets te hebben gezeten, vonden we het wel genoeg. We wilden nog naar het stadion fietsen, maar bewaren dit voor de laatste dag.

’s Avonds lopen we terug naar Plaza Mayor en dineren gezellig op een terras aan het plein.

Santiago Bernabéu Stadium
Natuurlijk brengen we de volgende dag nog een bezoek aan het stadion van Real Madrid, zo’n 4 kilometer van het centrum. We besluiten dit weer op de fiets te doen.
Micha in zijn voetbaltenue voor het stadion op de foto. We lopen er wat omheen, bezoeken de winkel en vinden het dan mooi geweest.

We besluiten onze laatste uurtjes door te brengen in het mooie Retiro Park en dan zit onze trip in Madrid er al weer op.

We hebben genoten en wat het is tof om dit samen met je kind te doen!

By | 2018-12-11T10:51:39+01:00 september 20th, 2018|Travel|1 Reactie

About the Author:

Debbie, 38 jaar. Onderneemster, office manager (16 u/w) en moeder van de leukste zoon van 11 jaar. Grote passie voor hardlopen, wakeboarden, hiken en reizen. Letterlijk en figuurlijk een actief lezen.

Eén reactie

1. Rob 21 september 2018 at 00:51 - Reply

Erg leuk om te lezen. Herkenbaar allemaal. Ik heb er gewoond, maar nooit ín het paleis geweest.